fbpx

إزاي تضاعف أرباح التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري

التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري

ممكن تتفاجئ من عنوان المقالة دي، لكن نحب أنك تعرف أن التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري لسه عايش وتقدر تستخدمه وتحقق منه أرباح كمان، لأنه رجع أكثر حيوية من أي وقت تاني خلال الفترة الأخيرة، هنقولك ليه وإزاي.

اقرأ المقالة دي هتفيدك:

كتابة المحتوى الطويل لمدونتك تزيد من الربح.. 5 نصائح لتقوم بذلك

مؤخرًا، التسويق بالبريد الإلكتروني لمواقع التجارية زاد متوسط العائد منه أكثر من ضعف الاستثمار والتسويق على مواقع التواصل الاجتماعي زي فيسبوك وإنستجرام، وده بسبب العائد المادي إللي بيرجع من التسويق بالبريد الإلكتروني، عشان كده لازم تعرف إزاي بطرق بسيطة ومضمونة تزود أرباح ونجاح موقعك الإلكتروني من خلال التسويق بالبريد.

شارك المعلومة   facebook icon

التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري:

التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري

لو قررت أنك تبدأ تركز على التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري، يبقى لازم تبدأ بالآتي:

  • نماذج جذابة لسرعة الاشتراك

من أفضل الطرق اللي تساعدك في جمع اشتراكات بالبريد الإلكتروني لزائرين موقعك، هي استخدام نموذج جذاب وفعال للحصول على الاشتراك، عن طريق أنك تطلب من زائرك التسجيل بعنوان بريد ليحصل على خصم أو مكافأة أو هدية بعد الاشتراك، زي مثلا 10% خصم على أي منتج يشتريه، أو قسيمة شراء وهكذا.

  • رسايل البريد الإلكتروني المنبثقة

من الطرق الشائعة ولكنها مش المحببة أوى للجمهور، لأنه يشعر بأمرك ليه بمجرد دخوله للموقع أنه يدخل بريده الإلكتروني، لكن ممكن تطلبها بطريقة أفضل، وهي حصوله على شيء له قيمة زي كتاب مجاني أو شحن مجاني أو خصم بنسبة مئوية.

شارك المعلومة   facebook icon

  • تكلفة اكتساب العملاء الجدد

شراء عملا جدد من حملات التسويق بالبريد الإلكتروني للمتاجر، وسيلة مفيدة في بعض الأحيان، لكن إذا تكون مفيدة، لو أنت بتصرف على الإعلان ١٠٠٠ جنيه مثلاً وكسبت ٢٠٠ عميل، وطلبات العملاء وصلت إلى قيمة مربحة بالنسبة يبقي كده إعلانك مفيد، لكن لو حصل العكس يبقى إعلانات تم بشكل خاطئ وتحتاج لمراجعة الطريقة في المرة الجاية، أو استخدام طريقة بديلة، عشان كده ضروري تراقب تكلفة الحصول على عميل جديد.

إزاي تبدأ عملية تجزئة العملاء؟

التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري

عند تجزئة العملاء والمشتركين، لازم تسأل بعض الأسئلة المهمة والضرورية قبل التقسيم لفئات أو مجموعات، عشان تحدد شكل رسايل التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري ومنها:

  • هل المجموعة دي من العملاء اشتروا بالفعل ولا لسه في مرحلة التسوق؟
  • هل عربات الشراء فيها منتجات ولا خالية؟
  • هل تفاعلوا مع الرسائل الإخبارية اللي بترسلهم لهم؟
  • هل في عملية شراء تمت في آخر ٣٠، ٦٠، ٩٠ يوم؟
  • هل اشتروا في وقت معين زي الجمعة البيضاء أو الأعياد أو غيره؟

من خلال الإجابة على الأسئلة دي، تقدر تحدد الشرائح الموجود لعملائك على الموقع وترسل لهم المحتوى المناسب معاهم.

على سبيل المثال:

لو في ١٠٠ عميل اشتروا مرة في عروض الجمعة البيضاء، ممكن ترسل لهم رسالة بريد إلكتروني بعنوان: “لاتفوت هذا العرض بعد اختفائه من الموقع منذ الجمعة البيضاء”.

إزاي تعزز الولاء عند عملائك من خلال التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري؟

ولاء عملائك لموقعك الإلكتروني أمر رائع، لأنهم يشعروا بكونهم جزء منه وأنك مصدر الثقة عندهم، وبالطبع يمكنك أن تعزز الولاء دي عن طريق الاحتفاظ بالعملاء ناشطين دائما.

وده يتم بطريقتين وهما”

  • محتوى غير ترويجي للعلامة التجارية وموقعك ومنتجاتك زي “المدونات والبوستات اللي تقدم منها معلومات جديدة”
  • محتوى ترويجي للمشترين اللي موجودين باستمرار على موقعك، لأنهم هيحسوا باهتمام أكبر منك ليهم

شارك المعلومة   facebook icon

المقالة دي كمان مهمة ليك:

17 نصيحة رائعة عند إنشاء متجر إلكتروني ناجح

أفضل تصميم للرسايل البريد الإلكتروني:

من ضمن مميزات حصولك على مشتركين جدد في موقعك الإلكتروني لإرسال رسايل تسويقية لهم، هي تصميمات رسائل البريد الإلكتروني المعبرة والواضحة اللي بدورها تقدر تحول لك أعداد كبيرة من مستلمين الرسايل لموقعك.

التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري

إزاي تعمل تصميم مميز للبريد الإلكتروني:

  • البساطة: حافظ على البساطة وامنع شعور المشتركين بالملل من شكل التصميم.
  • المحتوى: ضروري أن المحتوى يحافظ على قصره جملة ومباشرتها، بمعنى أنها تظهر كاملة على موبايله، لأن لو ليها باقي، المستخدم مش هيفتح يقرأ تفاصيل الرسالة.
  • استخدم تصميم فريد: يبرز العلامة التجارية ليك، عشان تتربط في ذهن المستخدم.
  • الطابع الشخصي: الدراسات أكدت أن خانات المواضيع الشخصية بتحصل على ٢.٦٪ أكتر من الأخرى.
  • التحديد: لازم تكون رسالتك محددة بكلمات زي “البيع، الخصم بنسبة، الجمعة البيضاء، عيد ميلاد الموقع، وهكذا”.
  • الكلمات المباشرة المقنعة: لازم يكون في إعلانك التسويقي كلمات زي “انضم إلينا، دعوة خاصة ليك، لمدة ٢٤ ساعة فقط، عرض لفترة، وهكذا”.
  • روح الدعابة: كل المستخدمين بيفضلوا روح الدعابة والإثارة في الشكل الإعلاني اللي بيوصلهم على هواتفهم، عشان كده حافظ على روح الدعابة في الجملة اللي هترسلها للجمهور المستهدف.
  • الصور: ضروري أنها تكون بجودة عالية جدًا، عشان يشعر المستخدم كأنها حقيقية وموضحة لكل تفاصيل المنتج.
  • call to action: دي سياسة ضروري تتبعها في أي إجراء على موقعك الإلكتروني، أن تحس المستخدم على القيام بالفعل دلوقتي، عشان ميفتهوش العرض أو المنتج ده.
  • تأكد من أنك بتوجه الكلام للمستملين للرسايل وبتحسهم على إجراء واحد أو عدد محدد من الإجراءات، عشان تلاقي مردود لرسائك الإلكترونية، لأنك أكيد محتاجهم ينقروا على المنتج أو الخدمة لشرائها، مش يفتحوا الرسالة ويقروها فقط.
  • ضروري عدم وجود أزرار لـ call to action في كل أماكن بالرسالة الإخبارية، عشان المستخدم مايشعرش بالارتباك وأنك بتأمره على فعل واحد، عشان كده في قواعد أساسية بسيطة عليك أنك تعرفها قبل ما تعمل أي call to action ومنها:
  1. أنها تكون قصيرة ونشطة وواضحة، استخدم لغة مثل “اشتر دلوقتي” أو “اختار ما تفضله من هنا” أو “تفضل بزيارة متجرنا”، وغيره من العبارات القصيرة الوضحة.
  2. استخدم روابط أو أزرار مختلفة، عشان لازم يكون call to action واضح للدرجة اللي لا يمكن للقراء من تفويتها، ويجب وضعها في مكان استراتيجي  وترك مساحة خالية حول الزر عشان تبرز للمستخدم، إذا كان في بريد إلكتروني أطول، فكرر call to actionفي أعلى وأسفل الايميل.
  3. لا تستخدم الصور كـ call to action، لأن بعض عملاء البريد الإلكتروني يميلون إلى حظر الصور.

وأخيرا، عشان تنجح في حملات التسويق بالبريد الالكتروني لموقعك التجاري مثل أي نوع من أنواع التسويق هتحتاج إلى ثلاثة أشياء:

  • ممارسات مُثبت فعاليتها
  • استراتيجية قوية وشاملة
  • استخدام البريد الإلكتروني المخصص

شارك المعلومة   facebook icon

دلوقتي في ختام مقالنا عن التسويق بالبريد الإلكتروني لموقعك التجاري، نأمل أنك تكون استفدت بالمعلومات، وقدرت تحدد أساليبك وآلياتك في إرسال رسائل بريد إلكتروني لجمهورك المستهدف، فهذه هي كل الخطوات والعناصر اللي هتساعدك على التأكد من نجاح حملات البريد الإلكتروني الخاصة بك، طالما عندك استراتيجية تسويقية قوية كهذه. منتظر إيه دلوقتي للبداية!.

لبناء وتصميم موقع أحلامك، تواصل معنا للتحدث مع مسؤولين شركة تصميم مواقع Smarter Set الآن واحصل على كافة الخدمات بأسعار تنافسية.

نحن نتطلع إلى مساعدة عملك على النمو

 

مستعد لخصومات الجمعة البيضاءخصم 50% علي جميع الباقات حتي نهاية الشهر

لا تفوت فرصة المشاركة في أكبر هدية هذا العام.

%d مدونون معجبون بهذه: